Sökmotorer som Google och Bing använder sig av robotar som går från webbplats till webbplats och samlar in information om sidorna och lägger in dem i ett index. Tänk på indexet som ett jättebibliotek där en bibliotekarie kan dra fram en bok (eller en webbsida) för att hjälpa dig att hitta exakt det du söker för tillfället. Denna artikel om sökmotoroptimering kommer göra dig bättre på Google.
Därefter analyserar algoritmerna sidorna i indexet och tar hänsyn till hundratals rankingfaktorer eller signaler för att bestämma i vilken ordning sidorna ska visas i sökresultaten för en viss sökfråga. I vår biblioteksanalogi har bibliotekarien läst varenda bok i biblioteket och kan berätta exakt vilken bok som kommer att innehålla svaren på dina frågor.
Våra framgångsfaktorer för sökmotoroptimering kan betraktas som proxys för aspekter av användarupplevelsen. Det är så sökrobotar uppskattar exakt hur väl en webbplats eller webbsida kan ge sökaren det han eller hon söker efter.
Till skillnad från betalda sökannonser kan du inte betala sökmotorer för att få högre organiska sökplaceringar, vilket innebär att SEO-experter måste lägga ner arbetet. Det är där vi kommer in i bilden.
Vårt periodiska schema över SEO-faktorer organiserar faktorerna i sex huvudkategorier och viktar var och en av dem utifrån deras övergripande betydelse för sökmotoroptimering. Till exempel är innehållskvalitet och sökordsforskning nyckelfaktorer för innehållsoptimering, och krypbarhet och hastighet är viktiga faktorer för webbplatsarkitektur. Dessa är genvägar eller knep som kan ha varit tillräckliga för att garantera en hög placering förr i tiden när motorernas metoder var mycket mindre sofistikerade. Och de kan till och med fungera under en kort tid nu – åtminstone tills du åker fast.
Sökalgoritmerna är utformade för att ta fram relevanta, auktoritativa sidor och ge användarna en effektiv sökupplevelse. Att optimera din webbplats och ditt innehåll med dessa faktorer i åtanke kan hjälpa dina sidor att rankas högre i sökresultaten.
Varför är sökmotoroptimering viktigt för marknadsföringen?
SEO är en grundläggande del av den digitala marknadsföringen eftersom människor utför biljoner sökningar varje år, ofta med kommersiell avsikt att hitta information om produkter och tjänster. Sökning är ofta den främsta källan till digital trafik för varumärken och kompletterar andra marknadsföringskanaler. Större synlighet och en högre placering i sökresultaten än dina konkurrenter kan ha en väsentlig inverkan på ditt resultat.
Sökresultaten har dock utvecklats under de senaste åren för att ge användarna mer direkta svar och information som är mer benägna att hålla användarna kvar på resultatsidan i stället för att leda dem till andra webbplatser.
Observera också att funktioner som rika resultat och kunskapspaneler i sökresultaten kan öka synligheten och ge användarna mer information om ditt företag direkt i resultaten. Sammanfattningsvis är sökmotoroptimering grunden för ett holistiskt marknadsföringsekosystem. När du förstår vad användarna på din webbplats vill ha kan du sedan implementera den kunskapen i alla dina kampanjer (betalda och organiska), på din webbplats, på dina sociala medier och mycket mer.
Hur kan jag lära mig sökmotoroptimering?
Om du vill göra en nyttig djupdykning i SEO inklusive elementen för framgångsrik on-page och off-page sökmotoroptimering, samt gifter eller taktiker som kan skada dina rankningar.
Fördelarna med sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering är en viktig del av marknadsföring på nätet eftersom sökning är ett av de viktigaste sätten för användarna att navigera på webben.
Sökresultaten presenteras i en ordnad lista, och ju högre upp i listan en webbplats kan hamna, desto mer trafik tenderar webbplatsen att få. För en typisk sökfråga får t.ex. det första resultatet 40-60 % av den totala trafiken för den sökfrågan, medan de andra och tredje resultaten får betydligt mindre trafik. Endast 2-3 % av sökarna klickar sig längre än till den första sidan av sökresultaten. Även en liten förbättring av sökmotorrankningen kan alltså leda till att en webbplats får mer trafik och eventuellt mer affärer. På grund av detta kommer många företag och webbplatsägare att försöka manipulera sökresultaten så att deras webbplats visas högre upp på sökresultatsidan (SERP) än konkurrenterna. Det är här SEO kommer in i bilden.
Hur sökmotoroptimering fungerar
Sökmotorer som Google använder en algoritm eller en uppsättning regler för att avgöra vilka sidor som ska visas för en viss sökfråga. Dessa algoritmer har utvecklats till att vara extremt komplexa och tar hänsyn till hundratals eller till och med tusentals olika rankingfaktorer för att bestämma rankningen av deras SERP. Det finns dock tre centrala mått som sökmotorerna utvärderar för att avgöra kvaliteten på en webbplats och hur den ska rankas:
Länkar – Länkar från andra webbplatser spelar en viktig roll när det gäller att avgöra hur en webbplats rankas i Google och andra sökmotorer. Anledningen är att en länk kan ses som en kvalitetsröst från andra webbplatser, eftersom det är osannolikt att webbplatsägare länkar till andra webbplatser som är av dålig kvalitet. Webbplatser som får länkar från många andra webbplatser får auktoritet (som kallas ”PageRank” i Google) i sökmotorernas ögon, särskilt om de webbplatser som länkar till dem själva är auktoritativa.
Innehåll – Förutom att titta på länkar analyserar sökmotorerna också innehållet på en webbsida för att avgöra om den är relevant för en viss sökfråga. En stor del av SEO består i att skapa innehåll som är inriktat på de nyckelord som sökmotorernas användare söker efter.
Sidstruktur – Den tredje kärnkomponenten i sökmotoroptimering är sidstrukturen. Eftersom webbsidor skrivs i HTML kan hur HTML-koden är strukturerad påverka sökmotorernas förmåga att utvärdera en sida. Att inkludera relevanta nyckelord i sidans titel, URL och rubriker och se till att en webbplats är krypningsbar är åtgärder som webbplatsägare kan vidta för att förbättra SEO för sin webbplats. Processen för sökmotoroptimering innebär att optimera var och en av dessa kärnkomponenter i sökmotorernas algoritmer för att få en högre placering i sökresultaten.
Tekniker för sökmotoroptimering
Att förstå hur sökmotorer fungerar är bara det första steget i processen för att förbättra en webbplats sökplacering. Att faktiskt förbättra en webbplats rankning innebär att man utnyttjar olika SEO-tekniker för att optimera webbplatsen för sökning:
Sökordsforskning – Sökordsforskning är ofta utgångspunkten för sökmotoroptimering och innebär att man tittar på vilka sökord en webbplats redan rankas för, vilka sökord konkurrenterna rankar för och vilka andra sökord potentiella kunder söker efter. Att identifiera de termer som sökare använder i Googles sökning och andra sökmotorer ger vägledning om vilket befintligt innehåll som kan optimeras och vilket nytt innehåll som kan skapas.
Innehållsmarknadsföring – När potentiella nyckelord har identifierats kommer innehållsmarknadsföring in i bilden. Det kan handla om att uppdatera befintligt innehåll eller skapa helt nytt innehåll. Eftersom Google och andra sökmotorer lägger stor vikt vid högkvalitativt innehåll är det viktigt att undersöka vilket innehåll som redan finns där ute och skapa ett övertygande innehåll som ger en positiv användarupplevelse och som har en chans att rankas högre i sökmotorernas resultat. Bra innehåll har också större chans att delas på sociala medier och locka till sig länkar.
Länkskapande – Eftersom länkar från externa webbplatser är en av de centrala rankingfaktorerna i Google och andra stora sökmotorer är det en av de viktigaste hävstängerna för SEO att skaffa högkvalitativa backlinks. Det kan handla om att främja bra innehåll, nå ut till andra webbplatser och bygga upp relationer med webmasters, skicka in webbplatser till relevanta webbkataloger och få press för att locka till sig länkar från andra webbplatser.
On-page-optimering – Förutom off-page-faktorer som länkar kan en förbättring av själva sidans struktur ha enorma fördelar för SEO, och är en faktor som helt och hållet ligger inom webmasterens kontroll. Vanliga tekniker för on-page-optimering är att optimera sidans URL för att införliva nyckelord, uppdatera sidans titeltagg för att använda relevanta söktermer och använda alt-attributet för att beskriva bilder. Uppdatering av en sidas metataggar (t.ex. metabeskrivningstaggen) kan också vara fördelaktigt – dessa taggar har ingen direkt inverkan på sökplaceringarna, men kan öka klickfrekvensen från SERP.
Optimering av webbplatsarkitektur – Externa länkar är inte det enda som spelar roll för sökmotoroptimering, interna länkar (länkarna inom den egna webbplatsen) spelar också en stor roll för SEO. En sökmotoroptimerare kan alltså förbättra en webbplats SEO genom att se till att viktiga sidor länkas till och att relevant ankartext används i dessa länkar för att bidra till att förbättra en sidas relevans för specifika termer. Att skapa en XML-sitemap kan också vara ett bra sätt för större sidor att hjälpa sökmotorerna att upptäcka och genomsöka webbplatsens alla sidor.
Semantisk markering – En annan sökmotoroptimerings-strategi som SEO-experter använder sig av är att optimera en webbplats semantiska markering. Semantisk markering (t.ex. Schema.org) används för att beskriva innebörden bakom innehållet på en sida, t.ex. för att hjälpa till att identifiera vem som är författaren till ett innehåll eller ämnet och typen av innehåll på en sida. Användning av semantisk markering kan hjälpa till att få rich snippets som visas på sökresultatsidan, till exempel extra text, recensionsstjärnor och till och med bilder. Rich snippets i SERP har ingen inverkan på sökplaceringarna, men kan förbättra CTR från sökningar, vilket resulterar i en ökning av organisk trafik.